Donderdag 2 augustus 2007

Om 8.30 uur had Marie weer een heerlijk ontbijtje voor ons in petto: verse banana-pancakes met vers fruit. Vandaag was het stel uit Philadelphia vervangen door een stel uit Oregon, maar we konden niet al te lang blijven kletsen want we moesten de boot halen naar Alcatraz. Dus we zijn weer in de F-line gestapt naar Pier 33 waar we om 11 uur naar Alcatraz vertrokken. Elk half uur en soms zelfs elk kwartier vertrekt er een boot vol met mensen. Op het eiland aangekomen, werden we ontvangen door een ranger die ons vertelde wat we allemaal konden doen op het eiland en dat er ook een “special guest” was vandaag, Darwin Coon, een ex-gevangene die een boek had geschreven dat hij vandaag in de giftshop aan het signeren was.
Hij bleek ook een van de mensen te zijn die de audio-tour had ingesproken.
Wij hadden dus de Engelse audio-tour gekozen, omdat je daarop originele stemmen hoort van ex-cipiers en ex-gevangenen. Er is tegenwoordig ook een Nederlandse versie maar dat is net zoiets als een nagesynchroniseerde film, lijkt me.
Het was een indrukwekkende ervaring, Alcatraz. De gevangenen zaten zó dichtbij de kust dat je je goed kunt voorstellen dat ze dachten eenvoudig te kunnen ontsnappen.
Sylvia heeft in de giftshop het boek van Darwin Coon gekocht, en de oude bankrover heeft het netjes voor haar gesigneerd.
Buiten de gevangenis zijn we nog naar de voorkant gelopen voor een prachtig uitzicht op de skyline van San Francisco.
Rond 14 uur waren we weer terug in de haven.
Op Pier 39 hebben we geluncht in het Hardrock Café.
Daarna hebben we verderop fietsen gehuurd en zijn we over de Golden Gate Bridge gefietst. Dat was ook weer een onvergetelijke ervaring. Het was bijna helemaal helder, iets wat niet vaak voorkomt in San Francisco. Aan de overkant van de brug hebben we onze fietsen op slot gezet en zijn we onder de weg door naar een parkeerplaats gelopen vanwaar je ook weer een prachtig uitzicht had op San Francisco.
Op de brug stond een aardig windje, vooral op de stukken waarbij je om de pilaren heen moest fietsen.
Frappant vonden wij de telefoons die er hingen, waar mensen met zelfmoordneigingen eventueel nog een telefoontje kunnen plegen om hulp te vragen.
Tegen 18 uur waren we weer terug bij het fietsverhuurbedrijf.
Nou zat er toevallig daarnaast een Ben & Jerry-zaakje dus daar hebben we een lekkere smoothie gekocht. Dat hadden we wel verdiend na deze fietstocht, vonden we.
Met de bus en de F-line weer teruggegaan richting de B&B. Echt honger hadden we niet, dus bij Safeway hebben we een salade gehaald met een bakje appelschijfjes met dipsaus als toetje. Dat hebben we ‘s avonds nog opgegeten in de B&B.
Daarna de tassen ingepakt want morgen weer vroeg op voor de reis terug naar Nederland.