Maandag 16 juli 2007

Om 7.00 uur hebben we ontbijt gehaald in de lobby van het hotel en dat op de kamer opgegeten. Daarna zijn we met de taxi naar het nieuwe McCarran Rent-A-Car Center gereden.
Dat is een centraal autoverhuurgebouw waar alle verhuurmaatschappijen handig zijn ondergebracht. Er rijdt een gratis shuttlebus van en naar het vliegveld. Maar die zouden wij pas op het eind van onze reis nodig hebben.
Voorbereid op vervelende vragen over extra verzekeringen en upgrades kwamen wij terecht bij een vriendelijke mijnheer, die plichtsgetrouw zijn vragen stelde maar op ons “no” gewoon verder ging met zijn werk: ons een huurauto geven.
Ook was er een aardige mevrouw die ons routekaartjes gaf met de route van en naar de verhuurcentrale. Toen ze hoorde dat wij richting Zion zouden rijden, kwam ze ook nog met kaartjes aan van Zion en Bryce ed. Heel erg leuk!
In de garage mochten wij zelf een auto uitzoeken in de Economy-klasse. We kozen een witte Saturn Ion. Onze eerste stop die dag was Sam’s Town, dat hotel moest natuurlijk even op de foto. We hebben namelijk alletwee de cd Sam’s Town van The Killers thuisliggen, dus deze kans lieten we ons niet ontgaan.
De mussen vielen op dit vroege uur al van het dak en wij bijna ook.
Volgende halte was Boulder City, zo’n 30 km onder Las Vegas waar we bij Western Wanderer onze gehuurde kampeerspullen konden ophalen.
Daar werden we hartelijk ontvangen door Jennifer, die zeer geïnteresseerd was in onze route en ze gaf ons nog wat handige tips voor onderweg (o.a. “ga niet naar de Grand Canyon Caverns”).
We hadden een gasstel gehuurd, potten/pannen, een bijl, een lantaarn en een watercontainer.
Na de spulletjes ingeladen te hebben, gingen we op weg naar de Valley of Fire.
Wat kon ons het schelen, we hadden het toch al heet, dit kon er ook nog wel bij!
In de Valley was het zo’n 111 F (44 C)!
We reden door een werkelijk prachtige, rode omgeving.
Bij het Visitor Center wilden we onze waterflessen bijvullen, maar de waterpomp was daar stuk dus dat was pech.
Ook zijn we gestopt bij Atlatl Rock - een plek waar oude rotstekeningen van indianen te zien zijn.
Het was maar 100 meter lopen van de auto naar de trap die we op moesten lopen.
Toch was dat een hele klus in deze hitte.
Hierna zijn we doorgereden, via de I15 naar het plaatsje Glendale, waar we hebben geluncht in een soort wegrestaurant, hoe kan het anders: hamburger met patat.
Volgende halte was Wal-Mart in Washington (Utah).
Toen we daar aankwamen en uit de auto stapten, werden we er door een mevrouw op gewezen dat de winkel dicht was, er kon niemand meer in of uit.
De stroom was uitgevallen.
Later hoorden we dat een eind verderop, in Cedar City, de bliksem was ingeslagen en daardoor was in de hele regio de stroom uitgevallen.
Bij Wal-Mart wilden wij inkopen gaan doen: eten, drinken, borden, bestek, koelbox etc. Zo'n koelbox is bijna onmisbaar in deze warme gebieden. Elke dag kochten we een zak ijsblokjes zodat we na een wandeling een flesje koud water of sportdrank (blauwe Gatorade!) konden drinken. Heerlijk was dat!
Uiteindelijk ging de stroom pas volledig aan om 21.00 uur. Daar hebben wij niet op gewacht. We zijn maar doorgereden naar onze camping voor de komende twee nachten: Zion Canyon Campground in Springdale, vlakbij de ingang van het National Park.
Daar aangekomen bleek ook daar de stroom te zijn uitgevallen.
We konden nog wel bij de receptie terecht om ons in te checken maar betalen met een creditcard ging dus niet. Af en toe sprong het licht weer aan om vervolgens na een paar seconden weer uit te floepen.
Na ons plekje gevonden te hebben op de camping en begroet te zijn door de buren (een uit circa 20 mensen en 8 tenten bestaande familie) hebben we heel erg langzaam onze tent opgezet.
Toen we iets later bij een winkel/restaurant naar binnen gingen stond de thermometer op 113 F (45 C).
Overal bliksemde het om ons heen.
In het restaurant hebben we snel wat gegeten, ondertussen was de stroomvoorziening weer hersteld.
In de kampeerwinkel hebben we toen alvast wat spulletjes gekocht en besloten we de volgende morgen naar Washington terug te gaan voor de overige spullen.
Ook hadden wij bij de ingang van Zion NP alvast onze American the Beautiful-pas gekocht. Deze pas kostte $ 80,- en daarmee kun je een jaar lang alle National Parks bezoeken en ook nog een aantal andere parken.
De hele nacht heeft het geregend en het was ontzettend heet in ons tentje.
Je kon zowat niet meer nadenken! Toen hebben we de airco maar aangezet (=de buitentent opengezet). Vanwege de beestjes konden we de binnentent helaas alleen maar op een kiertje zetten. Af en toe kwam er een heel klein briesje opzetten, dat een beetje verkoeling gaf.